شیمی نو

ساخت وبلاگ

اتوکسیلات های نونیل فنل (NPE) به عنوان سورفکتانت شناخته می شوند زیرا کشش سطحی را کاهش می دهند. آنها در محلول یا فعل و انفعال با هم مخلوط نمی شوند، مانند آب و روغن، متمرکز می شوند و عمل پاکسازی را انجام می دهند. نونیل فنل (NP) و نونیل فنل اتوکسیلات (NPE) پرمصرف ترین گروه سورفکتانت های غیریونی هستند و به دلیل استفاده گسترده در محیط های آبی تولید و به بازار عرضه می شود. صابون 30 مول (نونیل فنل اتوکسیله) یکی از انواع این ترکیبات است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نونیل فنل اتوکسیله یا صابون مول ۳۰ یک سورفکتانت غیریونی جامد با وزن مولکولی بالایی و رنگ سفید است. وجود گروه های اتیلن اکسید به تعداد زیاد باعث آب دوستی بالای آن شده است. این ترکیب یک امولسیون کننده و تثبیت کننده فوق العاده است که در آب محلول می باشد.

صابون مول 30 مول از تکرار گروه های اتوکسی تولید می شود. این ترکیب یک مایع روغنی و یا جامد مومی است و از نظر رنگ از بی رنگ تا نارنجی متغیر است. اغلب این مواد در صورت وزن مولکولی بالا جامد هستند و اگر وزن مولکولی پایینی داشته باشند مایع هستند. صابون های مول از نظر شیمیایی پایدار و ثابت هستند و به راحتی در حلال های آلی حل می شوند.  PH این صابون ها معمولا حدود ۵ تا ۸ است.

مزایای صابون 30 مول (نونیل فنل اتوکسیله)

• در دماهای بالا موثر است

• امولسیفایر و تثبیت کننده بسیار محلول در آب

• شوینده عالی

• ویژگی های حلالیت همه کاره

• بوی خیلی کمی دارد

• خیس شدن فوق العاده

• عوامل مرطوب کننده و تثبیت کننده ها

• امولسیفایرها و پخش کننده ها

• مواد شیمیایی کشاورزی

کاربردهای صابون 30 مول (نونیل فنل اتوکسیله)

نونیل فنل اتوکسیلات (NPE) در نتیجه واکنش نونیل فنل (NP) با اتیلن اکسید در شرایط لازم به دست می آید. آنها از تجزیه پلی اتوکسیلات های قلیایی فنل تشکیل می شوند. بیش از 50 سال است که به عنوان سورفکتانت در صنایع شیمیایی استفاده می شود.

اتوکسیلات های نونیل فنل (NPE) در صنعت پردازش نساجی، در فرآیندهای خمیر کاغذ استفاده می شود. اتوکسیلات های نونیل فنل (NPE)، رنگ ها، رزین ها و پوشش های محافظ در بازیافت نفت و گاز و فولادسازی استفاده می شوند. همچنین به طور فعال در تولید آفت کش ها و در نیروگاه های تولید برق استفاده می شوند.

صابون 30 مول (نونیل فنل اتوکسیله) در ساخت محصولات پاک کننده مختلف استفاده می شود. آنها همچنین در تولید مواد شیمیایی تمیز کننده روغن و مواد شوینده استفاده می شود. اتوکسیلات های نونیل فنل (NPE) نیز در زمینه شستشوی الیاف استفاده می شود.

اتوکسیلات های نونیل فنل (NPE) در ساخت برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. مهمترین کاربرد نونیل فنل (NP) به عنوان یک واسطه در تولید اتوکسیلات نونیل فنل (NPE) است. نونیل فنل (NP) همچنین واکنش داده و تریس (4-نونیل-فنیل) فسفید (TNPP) را تشکیل می دهد، یک آنتی اکسیدان که برای محافظت از لاستیک، وینیل و پلیمرهایی مانند پلی اولفین ها و پلی استایرن استفاده می شود. از TNPP به عنوان تثبیت کننده در بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود.

صابون 30 مول (نونیل فنل اتوکسیله) به عنوان عوامل مرطوب کننده، عوامل امولسیون کننده و عوامل پخش کننده استفاده می شود. آنها به عنوان آفت کش در بخش کشاورزی استفاده می شود. اتوکسیلات های نونیل فنل (NPE) امولسیفایرهای خوبی هستند و در اسپرم کش ها نیز برای جلوگیری از بارداری استفاده می شوند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : صابون 30 مول , صابون 30 مول چیست, کاربرد صابون 30 مول , نونیل فنل اتوکسیله , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 105 تاريخ : يکشنبه 28 اسفند 1401 ساعت: 22:35

دانه های سیاه دانه قرن هاست که در طب گیاهی استفاده می شوند. سیاه‌ دانه نمونه‌ ای عالی از یک ماده غذای سالم و گیاه دارویی باستانی است که به دلیل فواید سلامتی شناخته شده در حال گسترش در سراسر جهان است. سیاه دانه حاوی بسیاری از ترکیبات مفید است که برای سلامت عمومی مفید است و ممکن است در برابر بیماری از شما محافظت کند. در این مقاله به خواص و فواید روغن و دمنوش سیاه دانه خواهیم پرداخت.

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه نام کوتاه شده گیاهی است که از نظر گیاه شناسی به Nigella sativa معروف است. بومی مناطق خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپای شرقی است. سیاه دانه یک گیاه گلدار یکساله با برگ های ریز است که تقریباً شبیه شوید است. گیاهان با گل های بنفش کم رنگ، آبی یا سفید شکوفا می شوند و در نهایت دانه هایی تولید می کنند که ارزشمندترین قسمت گیاه هستند.

خود دانه ها سیاه و شبیه دانه های کنجد تیره رنگ هستند. سیاه ‌دانه حداقل از زمان تمدن مصر باستان به عنوان دارو استفاده می ‌شده است. در طب شرقی، سیاهدانه به عنوان داروی تقریباً هر بیماری در نظر گرفته شده است و حتی در مقبره فرعون مصری توت عنخ آمون یافت شده است. سیاه دانه در کتاب مقدس نیز ذکر شده است و توسط پزشکان باستانی دیوسکوریدس، جالینوس و بقراط توصیه شده است.

روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه یک روغن گیاهی با طعم فلفلی است که از دانه های سیاه دانه به دست می آید. این روغن در حالت پرس سرد، مخلوط جالبی از اسیدهای چرب غیراشباع و مقدار زیادی از مواد فعال دیگر را فراهم می کند. در این میان هیجان ‌انگیزترین ترکیبات، اسید چرب نادر گاما-لینولنیک اسید امگا-6 و دو ماده گیاهی ثانویه آلفا-هدرین و تیموکینون هستند.

برای تولید این اکسیر زرد تا قهوه ‌ای مایل به سبز از دانه ‌های معطر سیاه دانه، دانه ها ابتدا خشک شده و سپس پرس می ‌شوند. اگر می خواهید از روغن سیاه دانه به عنوان یک درمان خانگی طبیعی استفاده کنید، حتما باید از محصولات پرس سرد استفاده کنید، زیرا مواد با ارزش در طی فرآیند پرس سرد ملایم بهتر حفظ می شوند.

روغن سیاه دانه به عنوان یک درمان طبیعی برای شکایات متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. مشکلات گوارشی را کاهش می دهد، التهاب و میکروب ها را مهار می کند و سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کند. این روغن به صورت خارجی برای مراقبت از پوست و مو و همچنین برای مشکلات پوستی خاص مانند پسوریازیس یا نورودرماتیت استفاده می شود.

 

دمنوش سیاه دانه

برای تهیه دمنوش سیاه دانه، مقداری از آن را به مدت 20 دقیقه در آب داغ و در ظرف دربسته قرار دهید. این دمنوش گیاهی را می توان برای کودکان و بزرگسالان استفاده کرد. این چای گیاهی از سیستم قلبی- عروقی سالم، سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر حمایت می کند.

سیاه دانه غنی آنتی اکسیدان است. این دمنوش یک درمان جایگزین امیدوارکننده برای کمک به مبارزه با اختلالات مرتبط با افزایش سن و لیست طولانی از بیماری ها مانند آکنه، آلرژی، آسم، دیابت، بیماری کبد چرب، فشار خون بالا، التهاب، ناباروری مردان، چاقی، پسوریازیس، آرتریت روماتوئید و التهاب پوست ارائه می دهد.

موارد احتیاط

اگرچه گزارش ‌های کمی از واکنش آلرژیک به روغن هنگام استفاده روی پوست وجود دارد. برخی از ترکیبات موجود در سیاه دانه ممکن است بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد، بنابراین اگر داروی انعقاد خون مصرف می کنید، قبل از استفاده با یک پزشک متخصص صحبت کنید. دانه ها و روغن سیاه دانه به طور سنتی در دوران بارداری و بعد از آن استفاده می شود، اما برخی منابع توصیه می کنند که در دوران بارداری فقط مقادیر کمی از آن مصرف شود.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : سیاه دانه , دمنوش سیاه دانه,روغن سیاه دانه , فواید سیاه دانه, سیاه دانه چیست؟, نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 105 تاريخ : پنجشنبه 18 اسفند 1401 ساعت: 20:22

موادشیمیایی آزمایشگاهی به هر ماده شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه اشاره دارد. بیشتر آنها معرف های شیمیایی استاندارد یا مواد شیمیایی ساده هستند که به عنوان مواد اساسی برای ترکیب مواد شیمیایی پیچیده تر عمل می کنند. آنها می توانند برای اهداف تحقیقاتی یا تشخیصی مانند تهیه داروها یا در تست های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرند.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی بر روی نمونه های کوچکی از مواد معدنی (به عنوان مثال سنگ)، مواد آلی یا حتی نمونه های بیولوژیکی انجام می شود. این نوع آزمایشات و تجزیه و تحلیل ها به معرف ها و واکنش دهنده های شیمیایی خاصی نیاز دارند، جایی که مواد شیمیایی آزمایشگاهی وارد می شوند.

شیمی یک علم عمدتاً تجربی و عملی است که به تست های آزمایشگاهی متکی است تا به نتیجه گیری برسد. این که آیا شما یک دانش آموز دبیرستانی هستید که یک واکنش تیتراسیون ساده را انجام می دهید یا یک شیمیدان دارویی که در مورد داروی جدید تحقیق می کند، برای انجام آزمایشات خود به مواد شیمیایی آزمایشگاهی نیاز خواهید داشت.

موادشیمیایی آزمایشگاهی پرکاربرد در آزمایشگاه

استون

استون یک حلال مهم است که اغلب به عنوان یک عامل تمیز کننده در آزمایشگاه ها استفاده می شود. استون کاربردهای عملی دیگری در خارج از محدوده آزمایشگاه دارد. متخصصان پوست از استون برای درمان های مختلف صورت از جمله لایه برداری پوست خشک هنگام درمان آکنه استفاده می کنند. از آنجایی که استون توانایی بسیار قوی در حل کردن چسب دارد، برای حذف باقی مانده چسب فوق العاده از شیشه و چینی نیز استفاده می شود.

در حالی که استون یک ماده شیمیایی رایج است، اما یک ماده فرار و بسیار قابل اشتعال است. استون دارای نقطه اشتعال بسیار پایین 20- درجه سانتیگراد است که به آن توانایی اشتعال آسان در دمای اتاق را می دهد. قرار گرفتن در معرض استون در صورت استنشاق، بلع یا تماس با چشم ها می تواند باعث مشکلات سلامتی حاد و مزمن شود.

بنزن

بنزن یک هیدروکربن است، به این معنی که فقط از اتم های کربن و هیدروژن تشکیل شده است. رایج ترین کاربرد این ترکیب شیمیایی آلی به عنوان واسطه در تولید سایر مواد شیمیایی است. بنزن محصول جانبی احتراق سوخت است و بیش از نیمی از بنزن تولید شده در جهان برای ساخت اتیل بنزن استفاده می شود. از اتیل بنزن برای ساخت پلیمرها و پلاستیک ها استفاده می شود. اگر بخارات بنزن استنشاق یا بلعیده شود، علائم خطر سلامتی ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت آشکار شود.

متانول

متانول یک ماده شیمیایی قابل اشتعال است. امروزه بیشتر متانول از فرآیند کاتالیزوری شامل مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و هیدروژن تولید می شود. استفاده اولیه از متانول به عنوان یک محصول پایه برای تولید مواد شیمیایی است. سپس از این مواد شیمیایی برای تولید طیف وسیعی از محصولات از جمله پلاستیک، رنگ و مواد منفجره استفاده می شود.

متانول همچنین می تواند به عنوان سوخت برای برخی خودروهای پرفورمنس استفاده شود. بسیاری از آزمایشگاه ها در سراسر جهان از متانول به عنوان حلال استفاده می کنند. اثرات بهداشتی ناشی از مسمومیت با متانول ممکن است تا پس از یک دوره بدون علامت (1 تا 72 ساعت) قابل مشاهده نباشد.

موادشیمیایی آزمایشگاهی چگونه ذخیره می شوند؟

اگرچه موادشیمیایی آزمایشگاهی با نام آنها برچسب خورده است، اما به طور معمول به ترتیب حروف الفبا ذخیره نمی شوند. در عوض، آنها بر اساس سازگاری شیمیایی و طبقه بندی خطر به منظور جلوگیری از تصادفات ذخیره می شوند. ظروف بی اثر نیز معمولا هنگام ذخیره این نوع مواد شیمیایی استفاده می شود.

به عنوان مثال، اسیدهای معدنی خورنده باید در کابینت های پایین ذخیره شوند. به طور مشابه، مواد منفجره مانند استون پراکسید باید از سایر مواد شیمیایی به دور و جداگانه ذخیره شوند زیرا با اکسیدانرها، اسیدها، پایه ها و مایعات قابل اشتعال بسیار ناسازگار هستند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : مواد شیمیایی آزمایشگاهی, موادشیمیایی آزمایشگاهی پر مصرف, موادشیمیایی آزمایشگاهی رایج, نگهداری موادشیمیایی آزمایشگاهی پر مصرف, نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 109 تاريخ : يکشنبه 14 اسفند 1401 ساعت: 22:21

تفاوت کائولن و بالکلی در این است که بالکلی اغلب از میزان پلاستیسیته بالاتری نسبت به کائولن برخوردار است. اما این سنگ همچنین مقاومت حرارتی پایین تری نسبت به کائولن دارد و به عنوان دومین ماده پرکاربرد در صنعت پلاستیک سازی پس از کائولن شناخته می شود.

این دو ترکیب شیمیایی متفاوتی بایکدیگر ندارند و فقط در مقدار سیلیس موجود در مواد تشکیل دهنده اغلب تفاوت دیده می شود. البته در سایر مواد تشکیل دهنده نیز اختلافاتی دیده می شود اما به دلیل اینکه در نوع کاربرد این دو سنگ تاثیر چندانی نمی گذارد اغلب در نظر گرفته نمی شود.

بالکلی و کائولن به عنوان دو ماده معدنی طبیعی دارای رنگ های مختلفی هستند که با توجه به میزان سایر کانی های موجود در این دو سنگ این تغییر رنگ ایجاد شده است. این رنگ های متغیر موجب شده است که بالکلی به عنوان ماده اولیه پایه در صنعت سرامیک شناخته شود.

 کائولن نیز با داشتن ویژگی های خاص برای استفاده در صنعت تولید کاغذ به منظور جذب شدن بهتر جوهر بر روی کاغذ به کار برده می شود. این ماده همزمان می تواند کمک کند خمیر کاغذ از درخشندگی خوبی بهره مند شود. این دو سنگ به صورت پودرهای ریز و البته در دانه بندی های مختلف و سفارشی برای استفاده در صنایع مختلف آماده و به فروش می رسند.

بالکلی چیست و چه کاربردی دارد؟

بالکلی نوعی رس سفید رنگ است که به عنوان یک ماده معدنی کمیاب در مکان های انگشت شماری در دنیا یافت می شود. به دلیل خواص مختلف به عنوان یک ماده پایه در بسیار از صنایع به کار برده می شود.

این سنگ از طریق هوازدگی تولید می شود. بنابراین مقدار مواد معدنی اصلی و فرعی آن ممکن است متفاوت باشد. در نتیجه این سنگ به دلیل داشتن ترکیبات مختلف در انواع مختلفی بطور طبیعی تولید می شود و برای مصارف متعددی استفاده می شود.

 این سنگ در اندازه های مختلف یافت می شود و سپس به شکل پودر و یا دانه های ریز با داشتن قدرت انعطاف پذیری بالا، استحکام و مقاومت مناسب و وجود رنگدانه های روشن برای تولید ظروف سفید، سرامیک و سایر وسایل و ظروف بهداشتی که رنگ روشنی دارند به کار برده می شود. علاوه بر این در تولید چسب ها و درزگیرها و همچنین به عنوان اصلاح کننده خاک نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای بالکلی

  • عملکرد مناسب هنگام استفاده و پخته شدن
  • خاصیت پلاستیسیته بالا و عدم شل شدن در دمای بالا
  • مقاومت رئولوژیکی مناسب و کاملا نسوز

کائولن چیست و چه کاربردی دارد؟

کائولن یک ماده معدنی است که در محیط مرطوب و دارای ذخایر معدنی فراوان یافت می شود. اغلب ناخالصی هایی به رنگ آبی و یا قهوه ای در آن دیده می شود و به عنوان یک کانی رسی  سفید رنگ از هوازدگی شیمیایی فلدسپات یا سایر کانی های سیلیکات آلومینیومی تشکیل می شود.

این سنگ دارای ظرفیت انقباض و تورم کم و ظرفیت تبادل کاتیونی پایین است که باعث شده برای بسیاری از کاربردهای صنعتی ایده آل باشد. به عنوان مثال این ماده به عنوان یک رنگدانه موثر در تولید کاغذ باعث درخشندگی و جذب جوهر می شود.

این سنگ پرکاربرد در صنایعی مانند صنعت کاغذسازی، تولید انواع سرامیک، تولید رنگ و لامپ، پلاستیک سازی، تولید چسب، لوله های دود، جذب کننده ها، صابون و همچنین برای سفید شویی در سنگ تراشی به کار برده می شود.

علاوه بر این در صنعت کشاورزی به عنوان یک ماده کنترل کننده آفات در خاک استفاده می شود. در صنعت تولید دارو نیز به عنوان یک ماده فعال برای تولید داروهای ضد اسهال و تهوع و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : بالکلی چیست, کاربرد بالکلی, کائولن چیست, کاربرد کائولن, تفاوت کائولن و بالکلی, نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 141 تاريخ : يکشنبه 7 اسفند 1401 ساعت: 5:10